In 2010 ontwikkelde Uncorporate samen met Mindmovers een visuele identiteit, communicatiestrategie en een wervingscampagne in opdracht van de oudste basisschool van Rotterdam, de Waalse school. De Waalse achtte dit nodig met het oog op de toekomst: het teruglopend aantal kinderen in Rotterdam (vergrijzing) en de concurrentie van een groot aanbod aan gemengde scholen in de buurt, met (PR-technisch erg handige) ouderinitiatieven.
Context
De Waalse school is van oorsprong protestants-christelijk, tegenwoordig gemengd van nature, dus zonder ouderinitiatief. Een school waar in bijna tweeënhalve eeuw vele Rotterdammers naartoe gingen, met een uitstekende reputatie; qua onderwijs, maar ook wat respect en discipline betreft (gehoord: ‘Kinderen van de Waalse school lopen zo netjes en rustig in rijtjes over straat’). De school heeft een Franstalige achtergrond, kinderen krijgen hier Franse les vanaf 5 jaar! Ouders zijn er dik tevreden mee. De sfeer onder docenten is top, zeer collegiaal, er is vrijwel geen verloop.
Helemaal niks mis met die school! Maar dat mag onderhand wel eens van de daken geschreeuwd worden. Want niemand kan ‘m vinden.
Ze ligt verscholen (veilig, want zonder direct verkeer voor de deur)tussen twee andere scholen in, op de grens van Kralingen en Crooswijk.