Algemene communicatie en werving The Enterprize 2011


TEP2011_UNC_klein (2)


In 2009 en 2010 ontwikkelden Uncorporate in samenwerking met CAFE OPEN de naam, visuele identiteit en wervingscampagnes voor de ondernemerswedstrijd voor jonge Rotterdammers: The Enterprize Contest. In 2011 werd de klus groter: Uncorporate was verantwoordelijk voor de communicatie van The Enterprize in zijn totaliteit; voor de algemene communicatie (nieuwe website, webredactie, emailings, up-to-date houden van de social media), en de werving voor de drie projecten.

Case
The Enterprize is de verzamelnaam van alle initiatieven van de Gemeente Rotterdam die ondernemerschap onder jonge Rotterdammers (18-30jr.) stimuleren. Daaronder vallen de projecten The Enterprize Experience en The Enterprize Contest. In 2011 kwam er een netwerkevent bij, waar deelnemers van de Contest en Experience elkaar, en overige betrokkenen (samenwerkingspartners/ experts) kunnen treffen. Om body te geven aan dit netwerk (500+) hebben we begin 2011 netwerkclub The Enterprize Society ontwikkeld. Een overzicht:

– Experience: Van inspiratie naar goed idee
Richt zich juist op jonge Rotterdammers die interesse hebben in het ondernemerschap maar nog niet precies weten wat ze er mee willen doen. Zij kunnen met deelname aan dit project achterhalen of het ondernemerschap iets voor ze is en geïnspireerd raken door in contact te treden met aansprekende Rotterdamse MKB ondernemers.

– Contest: Van goed idee naar eigen toko.
Heeft de focus op jonge Rotterdammers die al een ondernemersidee hebben maar de ‘echte’ stap nog niet gemaakt. Het is een ondernemerscompetitie waarbij het ontwikkelen van kennis en vaardigheden en het opbouwen van een goed netwerk centraal staat.


Verder lezen…


– Society: Van starten naar netwerken.
Richt zich op het bieden van netwerkmogelijkheden aan jonge Rotterdamse Ondernemers en geïnteresseerden via Social Media en events.

Doel
Ons voornaamste communicatiedoel was helderheid scheppen en continuïteit aanbrengen: The Enterprize als een ‘kwaliteitslabel’; de ‘paraplu’ met daaronder de drie projecten. We wilden meer eenheid in de vorm en in het gebruik van de middelen. De stijl werd nog zakelijker dan in 2010. De projecten onderscheiden zich van elkaar middels een eigen kleur. We kozen voor de meest effectieve middelenmix: één op één communicatie middels het ‘flyerteam’, inzet van social media en E-mailings, intensieve persbenadering. De inhoud staat in de middelen centraal; de doelgroep moet zich kunnen identificeren met ‘de ondernemer’ en als zodanig aangesproken worden.

In 2011 werden de projecten verspreid door het jaar georganiseerd, wat in ieder geval drie communicatiemomenten vanuit The Enterprize oplevert. Daarnaast hebben we ingezet op het creëren van een actieve community waarbij betrokken oud-deelnemers en samenwerkingspartners hun verhaal kwijt kunnen en een dialoog kunnen aangaan, vooral middels de social media en de blog op de Enterprize website, aangestuurd door een redactie. Zo vallen er minder ‘stiltes’ in de communicatie, en worden de betrokkenheid bij het merk en de naamsbekendheid vergroot.

In 2012 was Uncorporate ook verantwoordelijk voor de communicatie van The Enterprize.