Identiteit en wervingscampagne The Enterprize 2009


TEP2009_UNC_v2


In het kader van het Rotterdamse jongerenjaar in 2009 riep de Gemeente Rotterdam een ondernemerscompetitie in het leven voor Rotterdammers tussen de 18 en 28 jaar, met als doel de stap naar het ondernemerschap voor hen te verkleinen. Uncorporate en CAFE OPEN bedachten de naam en ontwikkelden een visuele identiteit, een communicatieplan, een wervingscampagne en de daartoe horende middelen. Arleen Events was verantwoordelijk voor de eventorganisatie.

Concept
De contest deed ons denken aan een aantal TV-programma’s, zoals Dragons Den of The Apprentice, waarin Donald Trump op zoek gaat naar nieuw talent voor zijn bedrijf. De kracht van deze programma’s zit ‘m vaak in de humor: klunzigheid van kandidaten en de overdreven strengheid van de jury (you’re FIRED!). Toch is het ook een serieuze kans om je ambitie waar te maken. De drive van deelnemers is heel herkenbaar. Er zullen onderweg kandidaten afvallen, maar de meest talentvolle en gedrevene blijven over. De winnaar maakt een vliegende start. Dit gegeven vertaalden we op een vriendelijke manier naar The Enterprize Contest. Meedoen zorgde ervoor dat kandidaat ‘Jantje’ of ‘Pietje’ binnen korte tijd zou transformeren tot een heuse directeur.

De beeldtaal is gebaseerd op de oorkonde, het diploma, het certificaat, als een verwijzing naar een serieuze beloning voor het gedane werk. Met fotografie (en film) plaatsten we de kandidaat in zijn droom; de eigen onderneming. De inmiddels met ‘jong’ associërende kleur blauw van Your World werd verwerkt in de huisstijl. De ontwerpen werden voorgelegd aan een jongerenpanel, en daarna verbeterd.
We startten de wervingscampagne voor The Enterprize Contest met posters verspreid door de stad en in de metrotoestellen, een promotieteam en flyers, een viral die werd vertoond op de schermen van twee Metrostations en op de website, advertenties in dagblad Metro en op Radio FunX.


Verder lezen…


De website was uiteraard bedoeld om te informeren over de contest (en later ook andere Enterprize projecten), maar diende ook een portal-functie te hebben op gebied van jong ondernemerschap; vertellen wat je nodig hebt, waar je het kunt vinden en doorverwijzen naar de diverse instanties.Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op de website met een omschrijving van hun ondernemersidee en motivatie. Een jury selecteert uit de aanmeldingen de beste 75 kandidaten. Zij krijgen een uitnodiging voor het Inspiratieweekend, waarin ze worden klaargestoomd voor het ondernemerschap middels workshops en lezingen van experts en topondernemers. Onder begeleiding van experts werken ze het idee waarmee ze zich hebben aangemeld uit in een beknopt ondernemersplan. Hiermee kunnen ze de Contest winnen.
Tijdens het weekend presenteert iedere kandidaat zijn of haar idee in een korte pitch voor de camera. Deze filmpjes worden op de website geplaatst. Bezoekers van de website kunnen stemmen op hun favoriete kandidaten, wat een boost gaf aan de bezoekersaantallen.

The Enterprize Contest was (mede dankzij een geweldig team) één van de meest veelbelovende projecten van Stadsontwikkeling Rotterdam in 2009. Arleen Events sleepte op een haar na de Gouden Giraffe in de wacht in de categorie ‘Effectief’ (derde plaats).

Ook in 2010, 2011 en 2012 waren Uncorporate en CAFE OPEN verantwoordelijk voor de wervings- en communicatiecampagne. Ga naar de website van The Enterprize

 

Attachment