In het kader van het Rotterdamse jongerenjaar in 2009 riep de Gemeente Rotterdam een ondernemerscompetitie in het leven voor Rotterdammers tussen de 18 en 28 jaar, met als doel de stap naar het ondernemerschap voor hen te verkleinen. Uncorporate en CAFE OPEN bedachten de naam en ontwikkelden een visuele identiteit, een communicatieplan, een wervingscampagne en de daartoe horende middelen. Arleen Events was verantwoordelijk voor de eventorganisatie.
Concept
De contest deed ons denken aan een aantal TV-programma’s, zoals Dragons Den of The Apprentice, waarin Donald Trump op zoek gaat naar nieuw talent voor zijn bedrijf. De kracht van deze programma’s zit ‘m vaak in de humor: klunzigheid van kandidaten en de overdreven strengheid van de jury (you’re FIRED!). Toch is het ook een serieuze kans om je ambitie waar te maken. De drive van deelnemers is heel herkenbaar. Er zullen onderweg kandidaten afvallen, maar de meest talentvolle en gedrevene blijven over. De winnaar maakt een vliegende start. Dit gegeven vertaalden we op een vriendelijke manier naar The Enterprize Contest. Meedoen zorgde ervoor dat kandidaat ‘Jantje’ of ‘Pietje’ binnen korte tijd zou transformeren tot een heuse directeur.
De beeldtaal is gebaseerd op de oorkonde, het diploma, het certificaat, als een verwijzing naar een serieuze beloning voor het gedane werk. Met fotografie (en film) plaatsten we de kandidaat in zijn droom; de eigen onderneming. De inmiddels met ‘jong’ associërende kleur blauw van Your World werd verwerkt in de huisstijl. De ontwerpen werden voorgelegd aan een jongerenpanel, en daarna verbeterd.
We startten de wervingscampagne voor The Enterprize Contest met posters verspreid door de stad en in de metrotoestellen, een promotieteam en flyers, een viral die werd vertoond op de schermen van twee Metrostations en op de website, advertenties in dagblad Metro en op Radio FunX.