Joep van Lieshout, Nederlands succesvolste en meest gepubliceerde kunstenaar, geeft zijn PR tips.
Hij scoort hoge punten in alle ratings op gebied van de Beeldende Kunst. Of ze nu uitgaan van het aantal publicaties in tijdschriften en tentoonstellingen per jaar, of van de hoogte van veilingprijzen, Atelier Van Lieshout eindigt bovenaan, met als gevolg dat hij wordt gerekend tot een van de meest succesvolle kunstenaars van Nederland. Hoe JVL het doet? Zonder strategie, maar met naar eigen zeggen simpel inzicht in ‘the way things work.’
Wat is je succesformule?
“Je moet gewoon goed werk maken. Ik denk dat de aard van mijn werk, het thema, de schaal en de frequentie, aanleiding geeft om er over te willen schrijven. En omdat ik niet alleen op kunst, maar ook op design- en architectuurgebied actief ben. Maar we hebben er geen strategie voor. Meer dan de telefoon opnemen als ‘ie rinkelt doen we niet.”
Dus geen PR machine?
“Nee, we zijn hele luie PR figuren. Af en toe sturen we een uitnodigingskaart voor een tentoonstelling. Vroeger stuurden we 4 keer per jaar een nieuwsbrief, nu alleen als we iets te zeggen hebben. Een kunstenaar die aan public relations gaat doen, daar zit een beetje een vies smaakje aan. Helemaal niks is niet goed. Dan blijf je onzichtbaar. Teveel, dan word je een soort bedrijf en een kunstenaar is toch altijd heel individueel.”
Waarom maak jij je werk?
“Omdat ik dat lekker vind. Omdat mijn gevoel, mijn intuïtie, mijn instincten, mijn obsessies me daartoe aanzetten.”
Is het lichaam een obsessie van je?
“Het is daar waarin je woont, het is datgene wat je echt zelf bent, het grote mysterie van het leven. Dat intrigeert mij. Het past in een onderdeel van mijn werk. Het lichaam is heel individueel. Andere dingen zoals AVL-Ville, of SlaveCity zijn juist verwoven met de maatschappij.”
Je onderzoekt de beweging tussen het individu en het collectief?
‘Tegenstellingen vind ik beter dan bewegingen.’
Ben je geïnspireerd door systemen?
‘Ja, in allerlei soorten systemen. Daarom maak ik zo iets als SlaveCity, wat afspiegelingen, parallellen, seismografen zijn van onze maatschappij. Maar ook andere systemen interesseren me, meer persoonlijke, zoals een ruimte met een functie, of een obsessieontwerp. Het lichaam is ook een systeem. Systemen zijn goede en slechte dingen. Een systeem, een rationaliteit, heeft ons ontheven van de dieren, ervoor voor gezorgd dat wij hier aan tafel zitten en over kunst praten. Door onze rationele vermogens zijn we gekomen waar we nu zijn. Het gevaar is over regulatie. Systemen die zo ideologisch zijn, dat ze onderdrukkend worden. Maar dat heeft allemaal niks met PR te maken.
Maar wel met je werk. Dat is volgens jou de reden waarom je aandacht krijgt, dus wil ik daar meer over weten. Is dat goed?
“Jawel, maar je springt van de hak op de tak. Ik had een ander soort interview verwacht.”
Wat had je verwacht dan?
(Lacht en haalt koude koffie) “Volgens mij kwam je voor de zielige kunstenaars. Nee, dat wil ik zo niet zeggen. Ik had begrepen dat het voor een blad was wat kunstenaars helpt bij het opzetten van een bedrijf, over public relations. Dat je tips van me wilde hebben.”
Nee, ik ben niet van een blad voor zielige kunstenaars, maar wel benieuwd naar je tips.
“Nou, zoals ik al zei, moet je allereerst zorgen dat je goed werk maakt en jezelf daarbij niet beschermen. Als ergens in je hoofd een stemmetje zit dat zegt dat het beter kan, moet je daar naar luisteren. Vervolgens moet je een gestage productie hebben van goeie kunstwerken, meer dan 1 beeld per jaar. Die moeten ook nog een soort groep vormen, een verhaal vertellen. Of juist niet, als er maar iets mee gebeurt. En je moet op de juiste tijd en plaats zijn. Als je een paar jaar te vroeg bent met je werk pis je naast het potje, als je een paar jaar te laat bent ook. Je hebt een goede foto, of een beschrijving van je werk nodig die je direct kunt opsturen of meegeven als iemand erom vraagt. Je kunt je Pr ook door een galerie laten opknappen. Een prima keuze. Ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik niet afhankelijk wil zijn. Als ik het zelf doe, doe ik het beter, denk ik vaak.”
Best moeilijk om te bepalen of je werk op de goede plek en tijd is, of het relevant is.
“Ja. Maar dat moet je je afvragen. Als je het dan toch wil maken moet je dat zeker doen. Kunst heeft wel met marketing te maken, het zijn dezelfde systemen, maar je kunt de marketing niet de kunst laten bepalen. Dat wordt nooit goed. Kunst is een persoonlijk product. Als kunstenaar moet je dicht bij je bron blijven.”