Nalden.net is mijn speeltuin


Nalden3


Interview met Nalden, lifestylegoeroe en oprichter WeTransfer.

Lifestyle goeroe, uitvinder van reclame die niemand stoort en medeoprichter van WeTransfer. Met zijn kennis over technologie en de impact van nieuwe media, wil de internationaal erkende blogger de wereld leefbaarder maken. Nalden is spreker tijdens het inspiratieweekend van The Enterprize Contest 2010. Read and be inspired!

Hoe ziet je week eruit?
“Altijd anders. Deze week heb ik veel te veel afspraken. Straks even langs Nike in Hilversum. Vrijdag gaan we een filmpje opnemen. Zaterdag ben ik in de Ardennen, voor een bachelorparty, dat hoort er ook bij. Een druk leven, maar ik krijg energie van de dingen die ik doe.”

Je bent helpt mensen graag. Wat is daar zo leuk aan?
“Het is karma, denk ik. Mensen zijn heel dankbaar. Als ik met simpele dingen, die mij in principe niet meer kosten dan enthousiasme, iemand op positieve wijze verder kan helpen, krijg ik daar weer positiviteit en ideeën voor terug. Uitwisseling van inspiratie, zoiets. Het bevalt me.”

Jouw blog is inspirerend voor zoveel mensen dat ‘ie geld waard is!
“Nalden.net is een dictatuurtje, mijn speeltuin. Ik blog over dingen die ik zelf tof vind en trek daarmee veel mensen aan met dezelfde interesses, uit verschillende hoeken. Zij mailen mij, voor advies of met voorstellen. Van reclamebonzen, celebraties tot types die op kantoor zitten. Dat is waardevol voor bedrijven die op Nalden.net adverteren, zoals Apple, Nike en Philips, die ik op mijn beurt waardeer om hun innovativiteit en geschiedenis.

Hoe werkt je Wallpaper Advertising Business Model?
“Ik daag bedrijven uit om op een creatieve manier in mijn wereld aanwezig te zijn. Dat sluit aan bij mijn blogs over hun producten. Daarnaast laat ik fotografen, illustratoren en designers meedraaien in de advertenties, zodat er een balans ontstaat tussen commercie en creativiteit. Wallpaper Advertising stoort mensen niet. WeTransfer draait ook op dit model. Daar speelt mijn persoonlijke smaak geen rol, maar moeten advertenties wel een bepaalde esthetiek in zich hebben.”


Verder lezen…


Wat maakt WeTransfer een succes?
“Met WeTransfer faciliteren we in een behoefte om op een eenvoudige manier grote bestanden te versturen. À la You Send It, maar dan beter. WeTransfer is wereldwijd voor iedereen toegankelijk. Het gaat heel lekker. Nu moeten we professionaliseren, zodat we er ook financieel op vooruit gaan. Dat is belangrijk. Met commercie kun je creativiteit naar een hoger niveau tillen.”

Is geld verdienen je doel?
“Nee, geld is een middel. Mijn doel is Nalden als een merk neerzetten dat men associeert met positiviteit, kwaliteit en innovatie. Met dat merk wil ik producten op de markt brengen waar mensen van houden.”

Waar ben jij over 5 jaar?
“Waarschijnlijk in San Francisco. Dan staat mijn merk internationaal en heb ik een ‘ideacompany’ opgericht, Present Plus. Ik wil incubator worden, mensen met een ondernemende geest supporten, aan elkaar connecten en investeren in hun ideeën. Goed dat je het vraagt, het herinnert me weer even aan waarom ik het allemaal doe.”

Hoe wist je wat je talent was?
“Dat wist ik niet. Pas toen andere mensen gingen definiëren wat ik deed begreep ik het. Ik heb er niet voor geleerd. Met mijn HBO studie ben ik gestopt. Toen ik 18 was ging ik werken. Ik ben gewoon te eigenwijs. Doen past meer bij mij. Als klein kind al maakte ik websites en dat soort shit. Wat je leuk vindt en je makkelijk afgaat, is automatisch vaak waar je talent ligt.”

Voor The Enterprize kandidaten; welke markt kun je beter met rust laten anno 2010?
“Moeilijk! Ik zou zeggen de muziekindustrie, maar die is eigenlijk juist heel boeiend, omdat het hele model aan het wankelen is. Spotify springt daar op een goeie manier op in. Elke business die wankelt, creëert nieuwe mogelijkheden. Steek het in een nieuw jasje en breng het met een twist, dat wordt het weer interessant en dus rendabel.”

Wat heb je nodig om een bedrijf te beginnen?
“Doorzettingsvermogen, discipline, focus. Heb vooral ook veel plezier in wat je doet, sta op een gezonde manier achter je product. Dan straal je enthousiasme uit die niet te ‘faken’ is. En je moet mensen om je heen verzamelen met wie je ideeën kunt realiseren. Ieder mens is een product van zijn omgeving, dus kun je er maar beter voor zorgen dat die goed is.”

Tot slot, een quote!
“Ondernemen moet je gewoon doen. Hou overzicht, ga vaak op vakantie en blijf dicht bij jezelf.”

Gepubliceerd in 2010 op de website en in de campagnekrant van The Enterprize.