Keep it simple and stupid


Fotografie: Guido Benschop


Fotografie: Guido Benschop


Ondernemerstalent Steijn Pelle over Cravatta Pelliano, zijn modemerk voor echte mannen.

Steijn Pelle, de 23-jarige managing director van het opkomende gentlemen’s modelabel Cravatta Pelliano is spreker tijdens The Enterprize Contest 2012. Eind juni werd hij door Sprout uitgeroepen tot Jonge Ondernemer 2012, samen met zijn zakenpartner Bernd Damme. Geboren ondernemer met grote plannen. Zijn advies voor starters? Klein beginnen, aanpassen en dan opschalen.

Je gaat de wereld veroveren. Wat is je strategie?
Sneller leren en aanpassen dan de concurrentie. Wij willen de mode-industrie aanpassen aan de 21e eeuw. Wat ons betreft moet je 24/7 kunnen shoppen en wordt alles op maat voor je gemaakt. Dat is een grote droom. Als je die wil realiseren, moet niet twee jaar lang dingen bedenken, tonnen uitgeven om een collectie te maken en lanceren, en vervolgens tot de conclusie te komen dat niemand erop zit te wachten. Dat is wat veel starters doen, die dromen een eind weg. Je moet klein beginnen en je idee eerst testen. Keep it simple and stupid. Als het succesvol is, kun je opschalen naar grote dingen. Deze theorie, de Lean Start-Up, komt van Eric Ries. In Amerika is ondernemen een wetenschap, iets dat je kunt leren.

Hoe klein ben jij begonnen?
Wij hebben in oktober 2011 12 stropdassen op de markt gebracht, ieder met een eigen verhaal, gekoppeld aan de situatie waarin je ‘m draagt. Als je een vergadering gaat voorzitten draag je die ene das, voor een diner pak je een andere. Cravatta Pelliano is een merk voor echte mannen. We hebben 4 ambassadeurs genomen die een zichtbare imperfectie hebben, wat niet past bij het schoonheidsideaal van de mannenmode industrie. Geen gladde Harry’s als boegbeeld, maar karakteristieke koppen. Mensen kunnen zich daarin herkennen. Na de lancering begint het leerproces. Slaat de stijl aan? Verkoopt het op internet? Kun je verkopen via een eigen winkel, of beter via een bestaande winkel? Waar nodig pas je je product aan. Dan kun je doorgroeien. Wij gaan in het najaar beginnen met confectie, een jacket collectie.

Van stropdassen naar online maatkleding, dat is een flinke stap.
Dat klopt, daar heb je meer budget en ervaring voor nodig, een groter team. Wij hebben nog nooit een pak in de winkel gehangen. We weten niks van maatbogen, fabrieken, supply chains om snel en flexibel te leveren. Dus dan haal je er iemand bij van Suit Supply. Zo ook voor internet. Nu hebben we een webwinkel, maar uiteindelijk moet onze site een revolutionair platform worden. We willen met 3-D technieken aan de slag en het voorspellen van trends op basis van online gegevens. Dan heb je een technische doener nodig, iemand die dat al eens gedaan heeft, bij Zalando bijvoorbeeld. Als je ergens te kort komt qua kennis moet je het in je team halen. Niet alles zelf doen. Als er een betere CEO is dan ik, nou eh, zeg me waar ik kan tekenen bij het kruisje en ik ga weer verder met andere dingen.


Verder lezen…


Jij bent een geboren ondernemer.
Volgens mijn moeder wel. Toen ik 9 was had ik een quasi serieus timmerbedrijfje. Ik verkocht klusjes in de wijk, uitgevoerd door mijn vriendjes. Ik kreeg een euro voor elk klusje en maakte een krantje, De Houten Poot, die de secretaresse van mijn vader stencilde voor 30 abonnees. Later ben ik een entertainmentbedrijf gestart, samen met een vriend, Jeroen van den Bosch. We draaiden op bruiloften. Het liep nogal uit de hand. Toen ik 17 was deden we 200 disco’s per jaar. Dus ja, ik ben altijd aan het ondernemen geweest. Ik word er gelukkig van. Maar een eigen bedrijf opzetten is soms hard werken, een fysieke uitputtingsslag. Dan moet je super gemotiveerd zijn. Dat ben je alleen als je de industrie waarin je werkt of het product dat je verkoopt echt leuk vindt. Zeker als je iets tot een wereldwijd succes wil maken.

Waarom hebben ze jou uitgeroepen tot Jonge Ondernemer van 2012?
Een van de redenen is de nieuwe manier waarop we met klanten omgaan. Onze klanten zien we als vrienden. Die push je geen producten, of boodschappen, daar ga je mee in dialoog. Ze mogen meebeslissen over collecties en ons op de donder geven als iets niet goed is. Samen maken we het merk tot een succes. Zo’n prijs winnen helpt daar wel bij. Het maakt je geloofwaardig. Als je grote reclamebureaus of producenten wil overtuigen met ons kleine merkje in zee te gaan, is vertrouwen verschrikkelijk belangrijk. Nu denken ze ‘die jongens hebben potentie, die gaan het maken.’ Voor investeerders geldt hetzelfde. De meeste mensen kijken toch naar de vent en niet naar de tent.

Is het slim om juist nu je bedrijf te beginnen?
Het is vooral een proeve van bekwaamheid; als je in crisistijd een bedrijf op kunt zetten, kun je het ook zodra de economie weer aantrekt. En ja, de crisis biedt enorme kansen. Je kunt goede deals maken. Fabrikanten hebben halfvolle orderportefeuilles. Winkelpanden staan leeg. Zo we hebben een mooie pop-up store aan de Coolsingel weten te krijgen. Dat was anders nooit gelukt. Achteraf was die pop-up store trouwens een verkeerde inschatting. Het heeft veel publiciteit opgeleverd en dat is belangrijk in een opstartfase. Maar het was beter geweest als ik in die tijd naar Lafayette was gegaan om daar onze spullen te verkopen, in plaats van het plafond te schilderen. Er heeft veel energie gekost, maar dat maakt niet uit. Fouten maken hoort ook bij de route naar succes, daar leer je van.

Wanneer ben je succesvol?
Als andere mensen zitten te wachten op hetgeen je aan het doen bent, denk ik. Er blij van worden. Ik wil dat wereldwijd, maar voor een ander moet het hier in Spangen gebeuren. Dat is prima. Je moet doen wat past bij je ambitieniveau en waar je gelukkig van wordt. Wil jij een fantastische groentewinkel opzetten? Ga ervoor. Als je maar nagaat of er in die ene straat behoefte is aan appels en peren voor dat je een pand huurt en een lening afsluit bij de bank waar je jaren aan vastzit. Dat scheelt later veel kopzorgen.

Dit interview werd in 2012 gepubliceerd op de website en de campagnekrant van The Enterprize.